Doprava po Brazílii

Kvalita dopravnej siete v Brazílii klesá od pobrežia smerom do vnútrozemia. Kým veľké aglomerácie pri Atlantiku sa pýšia desiatkami kilometrov diaľnic, veľkými medzinárodnými letiskami aj železničným spojením, amazonské dažďové pralesy sú takmer nepriestupné.

Doprava Brazílie 1

Najväčšie letiská Brazílie

Názov Rok otvorenia Mesto Počet odbavených pasažierov (2017)
Guarulhos International Airport 1985 Sao Paulo 37 816 000
Congonhas Airport 1936 Sao Paulo 21 859 453
Presidente Juscelino Kubitschek International Airport 1965 Brasília 16 912 680
Galeao International Airport 1952 Rio de Janeiro 16 245 094
Tancredo Neves-Confins International Airport 1984 Belo Horizonte 10 164 077
Viracopos International Airport 1960 Campinas 9 332 631
Santos Dumont Airport 1938 Rio de Janeiro 9 247 185
Salgado Filho International Airport 1923 Porto Alegre 8 012 114
Guararapes-Gilberto Freyre International Airport 1958 Recife 7 776 881
Salvador International Airport 1925 Salvador 7 735 685

Ďialničná doprava v Brazílii

Na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách je maximálna povolená rýchlosť 80 km/h, v obciach 60 km/h. Dopravné predpisy inak zodpovedajú európskym. Všeobecne nie sú Brazílčania ukážkovými vodičovi a nedá povedať, že by boli ani obzvlášť trpezliví a ohľaduplní. Značkami a pravidlami cestnej premávky si hlavu príliš nelámu. Obzvlášť opatrní tak musia byť hlavne chodci.

Pohonné hmoty sú rovnako drahé alebo lacnejšie ako v Slovenskej republike. Benzínky majú väčšinou otvorené aj v noci vrátane víkendov. Pri tankovaní si dajte pozor, aby obsluha vynulovala počítadlo a vybrala správne palivo. Nemálo vodičov totiž využíva palivá na báze alkoholu.

Pokiaľ ide o parkovanie, obrňte sa pevnými nervami. Voľných miest je všade poskromne a v blízkosti pláží sa šanca zaparkovať rovná takmer zázraku. Hoci v uliciach často uvidíte zaparkované autá v troch radoch, vedzte, že ani v Brazílii to nie je povolené. Ak by sa vám podarilo nájsť vhodné miesto, parkovacie automaty nehľadajte. Nič také Brazília nepozná. Stretnúť sa môžete maximálne s obsluhou parkovisko, ktorá vyberá poplatky.

Najdôležitejšie diaľnice Brazílie

Názov Začiatok Dĺžka (km) Koniec Rok otvorenia prvého úseku Alternatívny názov
BR-010 Belém 1 950 Brasília 1958 Rodovia Belém-Brasília
BR-040 Brasília 1 178 Rio de Janeiro 1957 Rodovia Presidente Juscelino Kubitschek
BR-101 Touros 4 800 Sao José do Norte 1957 Rodovia Governador Mário Covas
BR-116 Fortaleza 4 490 Jaguarao 1948 Via Serrana
BR-230 Joao Pessoa 4 000 Boa Vista 1972 Rodovia Transamazonica

Prenájom áut v Brazílii

Ak by ste sa rozhodli požičať si auto, čo je napríklad v Riu pomerne drahá záležitosť a nie je pre to ani moc dôvod, počítajte s niektorými brazílskymi špecifikami. Požičovne áut majú svoje pobočky na letiskách a v podstate vo všetkých hlavných turistických centrách. Vozidlo smie viesť len osoby staršie ako 18 rokov, ktoré vlastní vodičský preukaz minimálne 2 roky. Požičovňa po vás bude chcieť pas a platbu kartou. Zmluvu si poriadne prečítajte a overte si, či je v nej zahrnuté povinné ručenie. Náklady v prípade nehody bývajú značné. Priemerná cena sa pohybuje od 70 reálov vyššie.

Ako cestovať po Riu de Janeiru

Autobusy Rio de Janeiro

V Riu je v prevádzke viac ako 800 autobusových liniek, čo znamená tisíce mestských autobusov v uliciach metropoly. Vzhľadom na množstvo liniek sú informácie odkiaľ, kedy a kam sa akým autobusom dostať nie vždy presné, preto je najlepšie sa radšej vopred opýtať. Niektoré autobusy majú spoločné zastávky s metrom a môžete tak dopravu dobre kombinovať.

Doprava Brazílie 2

Dopravná špička je ráno do 10 hodín a popoludní od 17 do 19 hodín. Večer sa radšej ceste autobusom vyhnite, nie je to príliš bezpečné. Do busu sa nastupuje vzadu a vystupuje vpredu, platí sa u sprievodcu. Možno tiež využiť komfortnejšie klimatizované linky, ktoré jazdia z centra mesta k plážam.

Metro Rio de Janeiro

Metro v Riu má dve linky, je dobre udržiavané, bezpečné a spoľahlivé. Vlaky metra jazdia od skorých ranných hodín do polnoci vo všedné dni a v sobotu, v nedeľu do 23 hodín. V čase, keď v Riu prebieha karneval, je metro v prevádzke nonstop. Cestovné sa hradí kartou MetroRio, jedna jazda stojí necelé 4 reály.

Električky Rio de Janeiro

Dnes už je v Riu funkčná iba jedna linka klasické električky a tá už je skôr len turistickou atrakciou. Prejsť sa v nej však predstavuje unikátny zážitok. Ide o historický voz, který jazdí skrze štvrť Santa Teresa cez akvadukt Carioca.

VLT Rio de Janeiro

Využiť je možné aj moderné nízkopodlažné "električky". Ich výhodou je pohodlie, ale hlavne to, že zatiaľ čo autobusy môžu uviaznuť v zápche, VLT ide bez ohľadu na dopravnú situáciu. Ak sa teda potrebujete dostať do centra a nespoliehať na prejazdnosť ciest, VLT znamená skvelú alternatívu.

Taxi Rio de Janeiro

Žltých taxíkov je v Riu požehnane po celom meste a zastaviť si vozidlo možno v podstate kdekoľvek. Len úplne výnimočne sa stáva, že by boli všetky taxi obsadené. Navyše sú pomerne lacné, a tak predstavujú ideálne riešenie pri objavovaní krás Ria. Mimo žltých taxi sú obľúbené ešte Radio taxi.

Trajekty Rio de Janeiro

Trajekty využívajú každodenne desaťtisíce ľudí, aby sa dostali do zamestnania. Trajekty spájajú Rio s mestom Niterói, ležiacom na druhom konci hrdla zátoky Guanabara. Plavba trvá asi 20 minút a vyjde na 5 reálov.