Doprava po Brazílii
Kvalita dopravnej siete v Brazílii klesá od pobrežia smerom do vnútrozemia. Kým veľké aglomerácie pri Atlantiku sa pýšia desiatkami kilometrov diaľnic, veľkými medzinárodnými letiskami aj železničným spojením, amazonské dažďové pralesy sú takmer nepriestupné.
Najväčšie letiská Brazílie
Názov | Rok otvorenia | Mesto | Počet odbavených pasažierov (2017) |
---|---|---|---|
Guarulhos International Airport | 1985 | Sao Paulo | 37 816 000 |
Congonhas Airport | 1936 | Sao Paulo | 21 859 453 |
Presidente Juscelino Kubitschek International Airport | 1965 | Brasília | 16 912 680 |
Galeao International Airport | 1952 | Rio de Janeiro | 16 245 094 |
Tancredo Neves-Confins International Airport | 1984 | Belo Horizonte | 10 164 077 |
Viracopos International Airport | 1960 | Campinas | 9 332 631 |
Santos Dumont Airport | 1938 | Rio de Janeiro | 9 247 185 |
Salgado Filho International Airport | 1923 | Porto Alegre | 8 012 114 |
Guararapes-Gilberto Freyre International Airport | 1958 | Recife | 7 776 881 |
Salvador International Airport | 1925 | Salvador | 7 735 685 |
Ďialničná doprava v Brazílii
Na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách je maximálna povolená rýchlosť 80 km/h, v obciach 60 km/h. Dopravné predpisy inak zodpovedajú európskym. Všeobecne nie sú Brazílčania ukážkovými vodičovi a nedá povedať, že by boli ani obzvlášť trpezliví a ohľaduplní. Značkami a pravidlami cestnej premávky si hlavu príliš nelámu. Obzvlášť opatrní tak musia byť hlavne chodci.
Pokiaľ ide o parkovanie, obrňte sa pevnými nervami. Voľných miest je všade poskromne a v blízkosti pláží sa šanca zaparkovať rovná takmer zázraku. Hoci v uliciach často uvidíte zaparkované autá v troch radoch, vedzte, že ani v Brazílii to nie je povolené. Ak by sa vám podarilo nájsť vhodné miesto, parkovacie automaty nehľadajte. Nič také Brazília nepozná. Stretnúť sa môžete maximálne s obsluhou parkovisko, ktorá vyberá poplatky.
Najdôležitejšie diaľnice Brazílie
Názov | Začiatok | Dĺžka (km) | Koniec | Rok otvorenia prvého úseku | Alternatívny názov |
---|---|---|---|---|---|
BR-010 | Belém | 1 950 | Brasília | 1958 | Rodovia Belém-Brasília |
BR-040 | Brasília | 1 178 | Rio de Janeiro | 1957 | Rodovia Presidente Juscelino Kubitschek |
BR-101 | Touros | 4 800 | Sao José do Norte | 1957 | Rodovia Governador Mário Covas |
BR-116 | Fortaleza | 4 490 | Jaguarao | 1948 | Via Serrana |
BR-230 | Joao Pessoa | 4 000 | Boa Vista | 1972 | Rodovia Transamazonica |
Prenájom áut v Brazílii
Ak by ste sa rozhodli požičať si auto, čo je napríklad v Riu pomerne drahá záležitosť a nie je pre to ani moc dôvod, počítajte s niektorými brazílskymi špecifikami. Požičovne áut majú svoje pobočky na letiskách a v podstate vo všetkých hlavných turistických centrách. Vozidlo smie viesť len osoby staršie ako 18 rokov, ktoré vlastní vodičský preukaz minimálne 2 roky. Požičovňa po vás bude chcieť pas a platbu kartou. Zmluvu si poriadne prečítajte a overte si, či je v nej zahrnuté povinné ručenie. Náklady v prípade nehody bývajú značné. Priemerná cena sa pohybuje od 70 reálov vyššie.
Ako cestovať po Riu de Janeiru
Autobusy Rio de Janeiro
V Riu je v prevádzke viac ako 800 autobusových liniek, čo znamená tisíce mestských autobusov v uliciach metropoly. Vzhľadom na množstvo liniek sú informácie odkiaľ, kedy a kam sa akým autobusom dostať nie vždy presné, preto je najlepšie sa radšej vopred opýtať. Niektoré autobusy majú spoločné zastávky s metrom a môžete tak dopravu dobre kombinovať.
Dopravná špička je ráno do 10 hodín a popoludní od 17 do 19 hodín. Večer sa radšej ceste autobusom vyhnite, nie je to príliš bezpečné. Do busu sa nastupuje vzadu a vystupuje vpredu, platí sa u sprievodcu. Možno tiež využiť komfortnejšie klimatizované linky, ktoré jazdia z centra mesta k plážam.
Metro Rio de Janeiro
Metro v Riu má dve linky, je dobre udržiavané, bezpečné a spoľahlivé. Vlaky metra jazdia od skorých ranných hodín do polnoci vo všedné dni a v sobotu, v nedeľu do 23 hodín. V čase, keď v Riu prebieha karneval, je metro v prevádzke nonstop. Cestovné sa hradí kartou MetroRio, jedna jazda stojí necelé 4 reály.
Električky Rio de Janeiro
Dnes už je v Riu funkčná iba jedna linka klasické električky a tá už je skôr len turistickou atrakciou. Prejsť sa v nej však predstavuje unikátny zážitok. Ide o historický voz, který jazdí skrze štvrť Santa Teresa cez akvadukt Carioca.
VLT Rio de Janeiro
Využiť je možné aj moderné nízkopodlažné "električky". Ich výhodou je pohodlie, ale hlavne to, že zatiaľ čo autobusy môžu uviaznuť v zápche, VLT ide bez ohľadu na dopravnú situáciu. Ak sa teda potrebujete dostať do centra a nespoliehať na prejazdnosť ciest, VLT znamená skvelú alternatívu.
Taxi Rio de Janeiro
Žltých taxíkov je v Riu požehnane po celom meste a zastaviť si vozidlo možno v podstate kdekoľvek. Len úplne výnimočne sa stáva, že by boli všetky taxi obsadené. Navyše sú pomerne lacné, a tak predstavujú ideálne riešenie pri objavovaní krás Ria. Mimo žltých taxi sú obľúbené ešte Radio taxi.
Trajekty Rio de Janeiro
Trajekty využívajú každodenne desaťtisíce ľudí, aby sa dostali do zamestnania. Trajekty spájajú Rio s mestom Niterói, ležiacom na druhom konci hrdla zátoky Guanabara. Plavba trvá asi 20 minút a vyjde na 5 reálov.